Ładowanie…

Newsletter prawny – marzec 2021

E – PRIVACY CORAZ BLIŻEJ

Po długich pracach projekt unijnych przepisów o e-prywatności trafi do Parlamentu Europejskiego, który ma nadać regulacji ostateczny kształt.

Rozporządzenie e-Privacy ma sprostać współczesnym wyzwaniom technologicznym i rynkowym. Podstawowymi obszarami objętymi regulacją mają być telefonia internetowa, internetowe usługi poczty i komunikacji elektronicznej oraz nowe techniki śledzenia zachowań użytkowników w Internecie.

Według aktualnej wersji projektu przepisy mają mieć zastosowanie wobec treści łączności elektronicznej oraz metadanych, które powstają w związku ze świadczeniem oraz korzystaniem z usług takiej łączności. Za metadane można uznać np. informacje dotyczące lokalizacji urządzenia powstałe podczas świadczenia usług, informacje służące do śledzenia źródła, godziny czy też rodzaju łączności. e- Privacy ma obowiązywać podmioty świadczące usługi na rzecz użytkowników końcowych w Unii Europejskiej niezależnie od tego, czy wymaga się od tego użytkownika płatności. Czytaj dalej

Kluczowe Rozporządzenie dotyczące rozwoju morskiej energetyki wiatrowej

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało kluczowy projekt Rozporządzenia związanego z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej.

Dokument dotyczący maksymalnej ceny za energię elektryczną wytworzoną w morskiej farmie wiatrowej i wprowadzoną do sieci w złotych za 1 MWh, będącej podstawą rozliczenia prawa do pokrycia ujemnego salda, jest niezwykle istotny dla projektów które ubiegają się o wsparcie w pierwszej fazie. Rozporządzenie, które najpóźniej powinno wejść w życie 31 marca 2021 roku, umożliwi wytwórcom ubieganie się w I fazie wsparcia o prawo pokrycia ujemnego salda, która przewidziana jest dla projektów o łącznej mocy zainstalowanej do 5,9 GW.

Projekt, który niebawem powinien wejść w życie jest również kluczowy dla terminowej realizacji inwestycji na polskim morzu, co jednocześnie pozwoli zrealizować założenia unijnej polityki klimatycznej, dążącej do zeroemisyjności. W Rozporządzeniu cenę będącą podstawą do rozliczenia prawa do pokrycia ujemnego salda ustalono poziomie 301,5 zł/MWh. Czytaj dalej

Czy rynek przyjmie proponowane ceny referencyjne z odnawialnych źródeł energii ?

26 lutego na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego został opublikowany projekt rozporządzenia w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2021r. oraz okresów obowiązujących wytwórców, którzy wygrali aukcje w 2021r.


Projekt określa między innymi maksymalną cenę za 1 MWh, za jaką w 2021 roku może zostać sprzedana energia elektryczna przez wytwórców w drodze aukcji. W dokumencie zaproponowano między innymi cenę referencyjną dla farm wiatrowych czy też instalacji fotowoltaicznych. Dla energii wiatrowej wytwarzanej na lądzie, o łącznej mocy mniejszej niż 1 MW cena referencyjna wysokości 320 zł/MWh natomiast dla instalacji większych niż 1 MW została ona ustalona na poziomie 230 zł/MWh. Cena referencyjna dla instalacji fotowoltaicznych wynosi odpowiednio 340 zł/MWh dla instalacji do 1 MW oraz 320 zł/MWh dla instalacji o mocy zainstalowanej powyżej 1 MW.  https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//574/12344003/12769091/12769092/dokument492293.pdf

Krajowy Plan Odbudowy uwzględniający zieloną transformację opublikowany

26 lutego został opublikowany i przekazany do konsultacji Krajowy Plan Odbudowy (KPO). Jako dokument programowy określa cele związane z odbudową po kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa, skupiając się przede wszystkim na reformach i inwestycjach, które mają te cele urzeczywistnić. Sporządzenie KPO jest warunkiem uzyskania wsparcia unijnego z Funduszu Odbudowy – jest do tego zobowiązane każde państwo członkowskie, które ubiega się o środki na rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności. W latach 2021-2027 ze wszystkich źródeł unijnych do Polski ma trafić blisko 170 mld euro w formie dotacji i pożyczek. Około 58 mld euro z całego budżetu będzie pochodziło właśnie z Funduszu Odbudowy. Realizacja KPO będzie oparta na pięciu filarach, obejmujących m.in. obszar zielonej energii i zmniejszenia energochłonności, jak również zielonej, inteligentnej mobilności. Szczegóły Planu w odniesieniu do wskazanych obszarów dostępny jest pod linkiem:

https://www.gov.pl/web/planodbudowy/czym-jest-kpo2

DANE O ZDROWIU PRACOWNIKA A ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał stanowisko w sprawie interpretacji przepisu jednej z tzw. ustaw COVIDowych, dotyczącego wzajemnego informowania się stron umowy o realizacji zamówienia publicznego o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy.

Zgodnie z analizowanym przepisem strony potwierdzają wpływ epidemii COVID-19 na należyte wykonanie umowy poprzez dołączenie informacji, oświadczeń i dokumentów, mogących wskazywać m.in. na nieobecności pracowników lub osób świadczących pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, które uczestniczą lub mogłyby uczestniczyć w realizacji zamówienia.

W opinii Prezesa UODO treść tego przepisu nie pozwala pracodawcy na uzyskiwanie informacji o zdrowiu pracownika, jeśli celem tej czynności jest przekazanie ich zamawiającemu w ramach zamówienia publicznego, niezależnie od tego, czy zamawiający jest podmiotem publicznym, czy też prywatnym. Zamawiający nie jest w związku z tym przepisem uprawniony do pozyskiwania i przetwarzania tych danych. Dane o zdrowiu pracownika należą do szczególnej kategorii danych osobowych, których przetwarzanie jest w ujęciu przepisów RODO co do zasady zakazane, o ile nie spełniona jest jedna ze ściśle określonych przesłanek.

Na stronie URE udostępnione zostały kolejne dokumenty ułatwiające inwestorom składanie wniosków w pierwszej fazie wsparcia dla offshore dot. potwierdzenia występowania efektu zachęty oraz postępowań w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Od dnia 18 lutego 2021 roku obowiązuje Ustawa o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych („Ustawa offshore”). Wraz z dniem wejścia w życie przepisów dla morskiej energetyki wiatrowej inwestorzy mogą składać wnioski do Prezesa URE o dofinansowanie inwestycji – w pierwszej fazie wsparcie będzie udzielane drodze decyzji administracyjnych regulatora. Wsparcie w pierwszej fazie obejmie instalacje o łącznej mocy zainstalowanej do 5,9 GW, w kolejnych zaś latach przybierze formę konkurencyjnych aukcji.

Wnioski do URE o przyznanie prawa do pokrycia ujemnego salda w odniesieniu do energii elektrycznej, która zostanie wytworzona w morskiej farmie wiatrowej i wprowadzona do sieci można składać do 31 marca, natomiast decyzje administracyjne w przedmiocie wsparcia mają być wydane do 30 czerwca 2021 roku. W celu usprawnienia procesu składania wniosków na stronie URE zostały opublikowane stosowane wzory oraz formularze. Przewodnik dla wytwórców opublikowany na stronie URE zawiera między innymi informacje w sprawie zabezpieczeń finansowych, które na podstawie Ustawy offshore obowiązani są ustanowić inwestorzy celem zabezpieczenia zobowiązania do wytworzenia i wprowadzenia do sieci po raz pierwszy energii elektrycznej wytworzonej w morskiej farmie wiatrowej lub jej części po uzyskaniu koncesji, w terminie 7 lat od dnia wydania decyzji o przyznaniu wsparcia. Zabezpieczenia mogą być ustanowione w kilku formach: kaucji, gwarancji ubezpieczeniowej, gwarancji bankowej.

Na stronie internetowej URE ponadto udostępniono:

  • wzór gwarancji określający warunki jej udzielenia;
  • informacje dotyczące efektu zachęty wraz z załącznikami, w tym opis techniczno-ekonomiczny projektowanej inwestycji;
  • wzór harmonogramu rzeczowo-finansowego;
  • formularz wniosku o pomoc de minimis wraz ze wzorem oświadczenia o sytuacji ekonomicznej jednostki jako całości.

Warto zwrócić uwagę na rozróżnienie pojęcia „harmonogram rzeczowo finansowy” , które w tej samej ustawie zostało użyte w dwóch różnych kontekstach. Przewodnik dla wytwórców opublikowany przez URE rozróżnia tę definicję dla artykułu art. 15 ust. 3 pkt 4 oraz art. 42 ust. 1 pkt 3 Ustawy offshore.


Harmonogram rzeczowo-finansowy zdefiniowany w art. 15 ust. 3 pkt 4 Ustawy offshore zgodnie z załącznikiem udostępnionym przez URE należy rozumieć jako harmonogram określający „kluczowe etapy projektu w zakresie morskiej farmy wiatrowej, a także termin ich realizacji”, natomiast harmonogram rzeczowo-finansowy ujęty w art. 42 ust. 1 pkt 3 Ustawy offshore, zgodnie z treścią tego samego załącznika, powinien „cechować się wyższym poziomem szczegółowości planowanego przedsięwzięcia, w tym kalendarium jego realizacji z uwzględnieniem etapów wyłaniania dostawców kluczowych usług i materiałów niezbędnych do przeprowadzenia pełnego zakresu prac związanych z inwestycją”.   https://www.ure.gov.pl/pl/oze/mfw/przewodnik